vrijdag 3 december 2010

Gingembre - Chauffe de l'intérieur

In oktober schreef ik een verhaal over een nieuwe theesoort, Lemon Ginger. De geur daarvan deed me denken aan een soepje dat ik op Madagascar gegeten had. KLIK om dat verhaal te lezen.

Gember smaakt niet alleen lekker, je krijgt het er ook warm van. Geen overbodige luxe, zeker nu de winter ons land zo plotseling op een laag sneeuw en een gevoelstemperatuur van een boel graden onder nul getrakteerd heeft. Natuurlijk trekken we veel laagjes kleding aan, warme laarzen of bergschoenen aan de voeten en op ons hoofd een kekke muts, maar het blijft koud.

Als je de volgende keer thuiskomt met een rode loopneus en gevoelloze vingers en tenen, trakteer jezelf dan eens op een beetje warmte van binnenuit. Met gember! De mogelijkheden zijn eindeloos, denk ik. Ik heb in ieder geval alvast een paar mogelijke manieren om gember binnen te krijgen voor je op een rijtje gezet.

Gemberthee - ja, het bestaat. Simon Lévelt heeft Lemon Ginger thee (losse thee) en er zijn ook gewone theezakjes met gemberthee te krijgen. Simpel!


Thee van echte gember - rasp een theelepel gember (van de gemberwortel, maar stemgember uit een potje kan ook), giet hier kokend water bij in een beker, voeg naar smaak wat suiker of honing toe en voilá! Een drankje dat zelfs de ergste koukleumen weer laat gloeien. Dank aan Elvi voor deze tip!


Noodlesoep met gember - Vanavond probeerde ik de soep die ik op Madagascar kreeg na te maken. Heel simpel, snel en lekker!

Kook een halve liter water, leg hier de noodles in en wacht 3-5 minuten tot ze klaar zijn.
Snijd ondertussen 2 bolletjes stemgember in dunne plakjes of rasp een stuk gemberwortel en doe deze bij de noodles in de pan.
Giet de noodles af, vang het vocht op. Zet het vocht nog even op het vuur en los hier een blokje groentebouillon in op (andere soort mag ook, dit had ik in huis).
Doe de noodles met gember in een kom en giet er wat bouillon bij. Klaar!



Dit zijn slechts een paar manieren om van gember te genieten, als iemand nog recepten of tips heeft; ik hou me aanbevolen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten