zondag 28 november 2010

Babi pangang, baby!

Vandaag een recept wat ik al een hele tijd wilde uitproberen, babi pangang! Ik ben er gek op, maar bij de chinees is het zo duur! Wat zij kunnen, kan ik ook, dacht ik. En zo niet, dan is het jammer. Wat bleek? Mijn eigen versie vind ik veel lekkerder dan die van de chinees! Ontzettend mals vlees, heerlijke saus, mjam!

Ook een keer proberen? Hier is het recept!

Ingrediënten  

Voor het vlees
800-1000 gram (magere) varkenslapjes
halve ui
2 tenen knoflook
3 theelepels djahé 
2 eetlepels (zonnebloem) olie
4 eetlepels ketjap manis
sap van een halve citroen
potje atjar tjampoer

Voor de pangangsaus
4 deciliter water
1 theelepel sambal
knoflookpoeder
1 eetlepel citroensap
1 klein blikje tomatenpuree
4 eetlepels donkerbruine basterdsuiker
2 eetlepels gembersiroop of anderhalve eetlepel djahé of 4 à 5 fijngesneden gemberbolletjes
4 eetlepels tomatenketchup
maizena

Verder nodig
oven (voorverwarmd op 200 °C)
ovenschaal
braadpan/hapjespan met deksel
vergiet


marinade maken - marineren - stoven - klaar voor de oven - uit de oven


Wow, babi pangang, hoe maak je dat, is dat niet vreselijk moeilijk! Welnee joh, let op!


Zo doe je dat
Versnipper de knoflook en de ui. Doe de djahé, olie, ketjap en het citroensap erbij en meng dit door elkaar. Tadaa, dit is je marinade. Leg het vlees in een kom met de marinade en laat het ongeveer een uur marineren. Zorg dat de marinade goed bij al het vlees kan komen, schep de marinade ertussen en er overheen. Ik heb het tussendoor nog een beetje omgeschept, maar dit is niet noodzakelijk.

Raar woord, marinade. Vooral als je het zo vaak schrijft. Ma-ri-na-de. Mh. I know, maar ik zal het hierna niet vaak meer gebruiken hoor! Neem maar een uurtje de tijd om het te laten...euh...marineren...

Dog says: Did you marinate Chicken as well? Mmh, let me check....
Chicken says: Oh no you don't! Down boy!
Doe het vlees met de marinade in de braad- of hapjespan en laat het op een laag vuur gaar stoven.
Stoven?
Stoven: Zet het vuur eerst hoog tot de inhoud van de pan warm is en zet dan het vuur laag. Deksel op de pan en stoven maar! Vaak moet je nog wat water toevoegen zodat het niet te droog wordt en lekker kan sudderen. Oh, sudderen, zeg dat dan meteen!

Goed, laat het vlees gaar stoven, doe er nog wel wat water bij, dat was bij mij echt wel nodig.
Voor stoven staat ongeveer anderhalf tot twee uur, ik had alleen niet helemaal genoeg tijd dus heb het maar een uur laten stoven en toen was het gelukkig ook al gaar.

Verwarm de oven voor op 200 °C.
Als het vlees gaar is doe je het in een ovenschaal.
Giet een laagje van het braadvocht uit de pan op de bodem van de ovenschaal. De bodem moet bedekt zijn, maar schenk er niet teveel in, anders krijg je geen knapperig korstje op het vlees.
Zet de ovenschaal 15 minuten in de oven.

Leg de atjar in het vergiet om uit te lekken.

Doe de ingrediënten voor de saus (behalve de maizena) in een pannetje, goed roeren terwijl het warm wordt. Bind de saus met de maizena; doe ca. 15 gram maizena in een beetje water, roer tot het een gladde substantie is. Meng dit al roerend door de warme saus en laat nog ongeveer een minuut doorkoken.

Ping! Het vlees is klaar! Ik heb dit geserveerd met witte rijst en sperziebonen, het is natuurlijk ook lekker met nasi of bami en met andere groenten. Leg wat atjar op een bord en daarbovenop het vlees (dat ik in repen gesneden heb, zoals babi pangang bij de chinees). Giet er wat saus overheen en het is klaar om te serveren! Eet smakelijk!


Dit recept is voor 4 personen, maar omdat wij een beetje zuinig zijn met vlees eten kunnen we met z'n tweeën 4 keer eten van een kilo vlees. De rest gaat dus in porties in de vriezer voor een andere keer, super handig!

3 opmerkingen:

  1. Damn. Heb net een blik snert weggewerkt, maar ik krijg weer honger.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh my, jullie hebben wel discipline zeg, als ik iets lekker vind, gaat er zo een kilo vlees in 2 dagen naar binnen, haha.

    BeantwoordenVerwijderen