zondag 21 november 2010

Creatief met kliekjes

Gisteren maakte ik een heerlijke salade van mozzarella, tomaat en basilicum. Maar ja, we zaten al vol van de spareribs, dus het grootste deel belandde die avond in de koelkast. Niet in de prullenbak natuurlijk, weggooien is zonde!

Vandaag had ik geen zin om uitgebreid te koken. De salade stond nog in de koelkast, maar eigenlijk had ik daar geen zin in, ik wilde iets warms eten! Gelukkig had ik een goede inval en zette ik in een handomdraai een heerlijke, eenvoudige maaltijd op tafel.

Eerst een kopje mosterdsoep met spekjes, dat hadden we nog op voorraad. Een heerlijke soep voor de winter, je krijgt het er lekker warm van!

De salade van gisteren is inmiddels ook op. Ik sneed alles in kleine stukjes, verdeelde dit over twee baguettes en de oven toverde er iets heerlijks van.



Ook proberen? Dit heb je nodig:

* baguettes (een ander soort broodjes kan natuurlijk ook) om af te bakken
* olijfolie
* mozzarella, tomaat en basilicum, alles in stukjes gesneden

Omdat ik dit oorspronkelijk als salade gemaakt had, zat er ook een dressing doorheen. Dit was een combinatie van de overheerlijke 'standaard' dressing uit het Gartine kookboek, een beetje olijfolie en wat zout en peper. Maak je dit klaar zonder dat je eerst de salade maakt, doe dan alle ingrediƫnten in een kom en meng er wat kruiden en olie/dressing door voordat je het op het brood legt.

Haal het rooster uit de oven en verwarm de oven voor op 200 °C.

Snijd de baguettes/broodjes doormidden en leg ze op het rooster.
Giet wat olijfolie op de broodjes en verdeel hier het mozzarella/tomaat/basilicum-mengsel over.

Bak de broodjes. De baguettes die ik gebruikte moesten 6 tot 8 minuten in de oven, kijk dus goed op de verpakking van het afbakbrood dat je gebruikt. Ik heb de baguettes uiteindelijk ongeveer 10 minuten gebakken en ze waren heerlijk. Het brood was gaar en knapperig en de kaas gesmolten, perfect!



Omdat het zo makkelijk is en toch ontzettend lekker, wilde ik het jullie niet onthouden. Als er liefhebbers zijn voor het recept van de Gartine-dressing, ik hoor het graag, dan maak ik er een artikel over.

Fijne zondagavond allemaal!

2 opmerkingen:

  1. Ook lekker: gehakt, kaas, ui, paprika, weet ik veel wat nog meer door elkaar gooien en op een afbakstokbroodje doen en bakken maar. Werkt ook met tonijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De mogelijkheden zijn eindeloosch...thanks voor de tip trouwens, lijkt me lekker!

    BeantwoordenVerwijderen