vrijdag 5 november 2010

POS - Altijd lekker!

Daar stond ik, midden in de supermarkt, met een leeg mandje aan mijn arm. Door mijn hoofd galmde de bekende vraag: Wat eten we vandaag? Helaas kwam er geen antwoord op die vraag, zoals ik gehoopt had. In plaats daarvan stuiterde en echode de vraag rond in mijn hersenpan en ik voelde mijn voeten wanhopig in de richting van het schap met de rode dozen schuifelen. 

Je weet wel, van die dozen waarmee je een heel gerecht op tafel kunt toveren. Waar achterop staat wat je er nog bij moet kopen en waar wat zakjes in zitten die de rest doen. Niet dat ik iets heb tegen dat soort dozen, perse. Er zijn gerechten die ik anders niet zo gauw zou maken, of die ik gewoonweg niet zelf zou bedenken. Maar sommige dingen zijn zoveel simpeler en lekkerder om zelf te maken, zonder rode doos dus, dat ik het een beetje suf vind om er zo'n doos voor te kopen. Daarnaast vind ik die pakketten een beetje duur, helemaal als je bedenkt dat je de meeste ingrediënten vaak al thuis hebt of goedkoper zijn als je ze zonder rode doos koopt.

Me pijnlijk bewust van de leegheid van het mandje aan mijn arm liet ik mijn ogen over de verschillende dozen glijden. Nee, nee, nee, ugh, nee, mmhh misschien, nee....hee! Pasta-ovenschotel? Ik hou van pasta, ik hou van ovenschotel, dit deed me meteen denken aan lasagne, wat ik heerlijk vind, maar wel een beetje een gedoe, met die bladen en laagjes enzo. Leuk als je de tijd hebt, maar ik wilde iets wat makkelijk, snel en toch heel lekker was. Dit leek me wel wat, maar ik wilde daar geen doos voor aanschaffen.
Met mijn fotografische geheugen onthield ik alle ingrediënten en verzamelde die in de supermarkt. Kuch. Ik liep dus tien keer heen en weer om op de doos te kijken omdat ik telkens vergat wat ik nog meer nodig had. Maar goed, toen had ik alles en die avond ovenschotelde ik Martijn een heerlijk maaltje voor. Pasta-ovenschotel was een schot in de roos!
Inmiddels heb ik al heel wat pasta-ovenschotels (POS for short) gemaakt en het basis-recept kan ik dromen. Ook hebben we al wat variaties uitgeprobeerd, niet allemaal even geslaagd maar over het algemeen kan ik concluderen dat je met POS behoorlijk kunt variëren. Omdat dit echt een superlekker, supermakkelijk en supersnel gerecht is, wil ik het graag met jullie delen! 

Dit is het recept voor een basic POS, zonder toeters en bellen. Feel free to experiment en laat me vooral weten als je een lekkere variatie ontdekt hebt!

 *****

Chicken & Dog say: Don't forget to use your ovenmitts!

*****

Ingrediënten

250 gram pasta (fusilli)
500 gram rundergehakt
300 gram geraspte kaas
490 gram standaard pastasaus
3 blikjes tomatenpuree
1 grote courgette
2 tenen knoflook

*****

Verder nodig
 een wok of hapjespan
 grote ovenschaal
oven ;)

*****



*****

Voorbereiding
Hak de knoflook in kleine stukjes.
Was de courgette en snijd hem in blokjes.
Weeg 250 gram pasta af en zet dit vast klaar.
Open de blikjes tomatenpuree met een blikopener.
Verwarm de oven voor op 180 °C.


*****


Bereiding
Bak het gehakt en de knoflook in de pan op hoog vuur tot het gehakt bruin is.
Doe de blokjes courgette in de pan en bak ze mee.

Als de courgette goed gebakken is roer je de tomatenpuree en pastasaus door het mengsel.
Zet het vuur wat zachter en laat dit goed warm worden.

*****


*****


Doe de ongekookte (!) pasta erbij en roer alles door elkaar.
Het mengsel is nu waarschijnlijk nog te droog om de oven in te gaan. De pasta wordt niet gaar als er te weinig vocht bij zit en blijft dan hard.
Voeg nog wat water toe, ik gebruik hiervoor het potje van de pastasaus, dan neem je gelijk de laatste restjes saus ook nog mee. Meestal is een half potje water meer dan genoeg. Zie de foto's hieronder voor een voorbeeld van 'te droog' en 'helemaal goed'!

*****


*****

Kieper de inhoud van de pan in een ovenschaal en verdeel het gelijkmatig in de schaal.
Verdeel de geraspte kaas erover en zet het in de oven.
Kijk na 30 minuten of de ovenschotel al klaar is. Als je het niet zeker weet, laat hem dan 5 of 10 minuutjes langer in de oven staan.

*****


*****

Een schaal POS is meer dan genoeg voor 4 personen, je kunt het recept natuurlijk halveren voor 2 personen, maar wij zetten de rest gewoon in de koelkast en eten het de volgende dag nog een keer. POS laat zich ook prima invriezen!


*****

POS variatie do's and don'ts -
Kruiden kun je natuurlijk naar eigen smaak en inzicht gebruiken. Oregano doet het altijd goed. 
De saus in dit recept is heel simpel, je kunt ook kiezen voor een saus met andere smaak. Zelf saus maken kan ook, maar dat kost wel veel meer tijd.

DO's:
Paprika in plaats van (of samen met de) courgette 
Chilisaus (roer dit door het gehakt tijdens het bakken)
Verse basilicum
Crème fraîche 

DON'Ts: 
Salami - was het enige wat we nog proefden, beetje jammer.


*****

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten