maandag 1 november 2010

Tijd kwijt

Hoe laat is het? - Is het nu 9 uur of 10 uur? - Het is nu dus 12 uur, toch? - Ok, wintertijd dus, maar is het nu vroeger of later? - Hoe zat het nou ook alweer?

In de nacht van zaterdag op zondag ging de wintertijd weer in. Het is fijn wat extra daglicht te hebben en zoals dit weekend een uurtje langer te kunnen slapen, vind ik. De switch tussen zomer- en wintertijd is dus best nuttig.

Zal ik mijn wekker zetten? vroeg mijn zusje zaterdagavond. Mijn telefoon gaat automatisch naar wintertijd. Ik vond het goed en zette voor de zekerheid mijn eigen wekker ook, al wist ik niet of die de switch automatisch zou maken. Het zou vast wel goed komen, dacht ik zo.

Zondagochtend, 9 uur, mijn wekker gaat. Die van mijn zusje gaat even later. Verwarrend. Is het 9 uur? vroeg ik. Volgens zusje wel, volgens mijn telefoon ook, maar...is het nu dan 9 uur zomertijd of 9 uur wintertijd? vroeg ik me af. Kon ik nog blijven liggen of moest ik mezelf onder de dekens vandaan slepen...

Leuk man, internet op je telefoon. Hoe laat is het? twitterde ik. De antwoorden die ik kreeg waren leuk, maar ik had er niet zoveel aan. Tijd om op te staan! En er een leuke dag van te maken! Dus. Er waren meer mensen die zich hetzelfde afvroegen en volgens Hanneke was het toch écht 9 uur; haar pc en telefoon geven dat automatisch aan, wist ze te vertellen.

Ik was niet thuis en in de slaapkamer hing geen klok. Thuis zou ik het weten; in de huiskamer hangt een 'gewone' klok waarvan ik dan zou weten of hij al verzet was naar de juiste tijd. Na de bevestigingen van zusje en Hanneke sloop ik dan toch maar de trap af, waar het op de wandklok, de oven en op de waterkoker (waar heeft die een klok voor nodig, vroeg ik me af) inmiddels 10 uur geweest was.

Ah, mijn telefoon doet dat dus ook automatisch, nu weet ik dat! Maar eigenlijk is het toch gek, want stel nou dat ik geen analoge of zichzelf-zeker-weten-niet-zelf-aanpassende klok in de buurt had gehad, hoe had ik dan zeker moeten weten hoe laat het was? Mijn oude telefoon gaf tenminste nog een melding; 'aangepast naar zomertijd, akkoord?' maar tegenwoordig gaat dat dus allemaal vanzelf...als het goed is.

Gelukkig was het goed en was ik dus gewoon op tijd voor mijn repetitie. En toch...hoewel ik gek ben op computers en gadgets die het liefst zoveel mogelijk (zelf) kunnen, werken die dingen ook niet altijd zoals het hoort en hoe kun je er dan op vertrouwen? Voor mij heel moeilijk, aangezien ik zelfs verdwaal als ik ergens de weg goed ken, dus aan mijn eigen instinct heb ik in dit soort gevallen nogal weinig. Ik zie het al voor me. Daar sta ik dan, na te denken voor de klok. Heb ik hem nou al verzet? Of hoefde dat niet bij deze? Ohhh, hoe laat is het? Om vervolgens door het peinzen alsnog veel te laat of véél te vroeg op een afspraak te verschijnen.


Als er - ooit - geen klok meer bestaat die zichzelf niet automatisch aanpast aan de zomer- of wintertijd, dan wil ik wel een zonnewijzer. Of ik verhuis naar Madagascar, of naar Japan, waar ze geen zomer- en wintertijd gebruiken. Wel zo makkelijk.

3 opmerkingen:

  1. Ideaal om naast al dat technische gedoe nog een ouderwets horloge te hebben waarop je de klok nog handmatig moet terugdraaien. Telefoon was een week te vroeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tot 3 uur wakker blijven, dan zie je je telefoon vanzelf verspringen. Ben je 100% zeker ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar even zereneus, ik vind het ook irritant. Daarom laat ik de gewone klok ook altijd op de "gewone" tijd staan en kan ik zo inderdaad checken of mijn pc en telefoon automatisch verzetten. Zag het toevallig dit jaar op mijn telefoon gebeuren ( ja ja ), maar twijfel er anders ook eigenlijk altijd aan.

    BeantwoordenVerwijderen